Monday, May 18, 2009

Aku si Tukang Kebun?


Pada Hari Sabtu dan Ahad kelmarin aku dan family pulang ke kampung di Bagan Datoh, Perak. Kami berkesempatan singgah di Kebun Tembikai milik Pakcik ku di sana. Pada hari Ahad, seharian kami di Kebun pakcik. Disini aku mula tertarik dengan hasil usaha dan penat lelah Pakcik dan Makcikku selama mereka menjaga Kebun2 mereka.

Papaku merancang untuk aku dan abgku menguruskan Kebun Pakcik. Usaha dulu baru dapat hasilnya. Tapi aku rasa buat masa ni belum bersedia untuk menguruskannya. Dia kata Cuti2 sem ni pergi la tolong Pakcik dikebun tu daripada aku duduk dirumah saja. Aku rasa biar la habis semester baru aku pikir nak uruskannya. Tolong2 makcik kira buah tembikai boleh la kot. haha! Setakat ni Abgku tengah usaha untuk buat satu web site untuk komersialkan lagi kebun Tembikai pakcik ni.
Kolot ke jadi tukang kebun??
Setakat buat web site aku pun boleh uruskan. cuma mengambil masa sedikit la untuk setting benda tu. Bila lagi nak implementkan benda dah belajar. hehe! Kalau aku jadi tukang kebun pun apa salahnya. cuma tak menahan berhujan panas je la.
Jadi Petani Moden la katekan.. Aku teringat dialog dalam cerita Seniman Bujang Lapok. " Cangkul pun Cangkul laa"

Proses mengutip tembikai

Aku dan adik memetik sayur

Hasil pengutipan Tembikai (rock Mellon)

P/s : Hidup Teras Maju Resource ! =p


6 Comments? ♥ ;):

atok said...

pertanian adalah perniagaan.
eheh

Kyla said...

betul tu atok! =D

shila said...

nnt bg aku sebiji! =P

MiEy said...

kak.. bape sebiji ini buah?
kasi manis ye.. tak manis kasi pulang duit saya...wahahaha

Kyla said...

Shila :

beli la. mne leh bg2 heheh!

Kyla said...

Miey :

mane boley manis2. nnti kencing mnis kang! =D