Sunday, September 6, 2009

Pertengahan Ramadhan.

Salam,

Apa khabar semua? hope sihat walafiat. Sekarang dah masuk pertengahan Ramadhan hope puasa tidak pernah tinggal la ye. So posting kali ni aku nak share cerita or masalah yang melanda sepanjang bln ramadhan ni. Bulan Ramadhan ni penuh dengan dugaan yang melanda dan kena tempuh dengan penuh kesabaran.

Situasi 1 :

A : Tadi aku dengar ade org nak pi Bazar. Sape wehh?
B : Nape? nak ikut sekali ke? jom la...
A : malasnya ! aku nak pesan je ni... tlg eh !

masalah org perempuan. Si A ni dah la tak puasa.. Setakat berjalan ke Bazar pun malas ke? kesian kpd B yang berpuasa. Sepatutnya yang tidak berpuasa tu kena rajin sikit. Bukan mengarahkan saja..

Situasi 2 :

C : Byk kau beli.. boleh habis ke ni?
A : Lapa weh! habis pnye.. ni termasuk sahur sekali ni.
C : Ye ke? tak membazir ke ni?
A : Alaa.. bdk rumah kita kan ramai...

Ni satu lagi pembaziran di bln ramadhan. Beli juadah untuk berbuka bkn main byk lg. Tapi tak habis. Itu dah satu tahap pembaziran da. Kalau habis... Alhamdulilah.. ini cuma peringatan sahaja.

Situasi 3 :

D : Puasa tak?
A : Puasa....

sudah masuk solat Zuhur...

D : dah sembahyang blm?
A : Aku tak boleh la...

Ini masalah besar... puasa tapi tidak solat macam mana tu? Solat 5 waktu kan salah satu rukun islam ke 2. kenapa tidak tunaikan? Puasa boleh tunaikan tapi kenapa tidak solat? Ermm.. ini salah satu masalah paling besar sekali.

Situasi 4 :

A : Weh ! kau nak tau.. ade satu minah ni ......
E : Iyee ke weh ! betul ke minah tu mmg cm tu?
D : A'ahh wehh.. kalau kau nak tahu ari tu minah ni ....
E : &%*$!! Tipu la weh.. aku memang tak caye

Haa... mengumpat ke mengata orang nih? Kalau berzikir ke tak apa juga ini duk mengata orang bkn main lg.

P/s : Sukar ingin mendapat kenikmatan di Bulan Ramadhan kadang2 Ibdah yang kita lakukan tidak Sah disisiNya. Jangan lah Sia2kan Ibadah di bulan ramadhan kerana bukan senang nak jumpa bulan paling rahmat dan penuh kemuliaan sepanjang tahun. Renung2kn dan selamat beramal.



3 Comments? ♥ ;):

eMiNz said...

S1:yup2.. spatutnya prihatin & brtimbg rs la sket.

S2:bln rmadhan sharusnya didik kite brjimat. Klu mcm tu,psti hilang hikmah puasa. Mmgla musuh yg nyata(syaitan) dh xde, tp musuh yg trsmbunyi(nafsu) kn ada lg.kne ingt tu..
Mkn sblm kenyang,bkn mkn smpai knyang.

S3:ini kne tnya iman msing2. Prkara 1 yg akn dtnya dkbur nnt ialah solat..ingt tu.

S4: stuasi ni plg xelok. Puasa kita tetap dkira sah.tp mngata,mngumpat, mngadu domba,mmaki, brkhayal yg bleh mnimbulkn syhwat, smua ni akn mghilangkn pahala puasa. So,rs2nye brbaloikh kite brpuasa?

Renung2kn & slamat bramal.

p/s:time kasih cik kyla utk entry ini..smoga dpt mngecap mlm yg dnnt2..mlm kmuliaan.. Mlm al-qadr.. Amin..n_n

atok said...

senario biasa bulan ramadhan. hu.

Cik Kyla said...

En Emin : Amin...

Atok : kebiasaan.. ^^