Friday, December 19, 2008

Khasiat Kacang Merah.


Tahukah anda bertapa berkhasiatnya Kacang Merah?? Ini ada sedikit info mengenainya,

Kacang merah mempunyai vitamin B (terutama asam folat dan vitamin B1), kalsium, fosfor, zat besi, dan protein. Setiap 100 gram kacang merah kering yang telah direbus dapat menyediakan protein sebesar 19 dan 21 % dari angka kecukupan protein untuk lelaki dan perempuan 20-45 tahun.

Penderita "hiperkolesterolemia"

Di samping unggul dalam asam folat, kacang merah merupakan sumber serat yang unggul pula. Tiap 100 gram kacang merah kering menyediakan serat sekitar 4 gram, yang terdiri atas campuran serat larut dan tak larut air. Serat larut secara signifikan dapat menurunkan konsentrasi kolesterol dan gula darah.

Penelitian menunjukkan bahawa, Kacang merah mampu menurunkan kadar kolesterol darah hingga 10% kepada penderita hiperkolesterolemia iaitu orang yang mempunyai kadar kolesterol darah yang berlebihan. Serat larut air difermentasi dalam usus besar dan menghasilkan asam- asam lemak rantai-pendek, yang dapat menghambat sintesis kolesterol hati.

Kacang merah dicerna secara lambat, yang menyebabkan gula darah meningkat perlahan- lahan sehingga insulin, hormon pengatur metabolisme karbohidrat, yang diperlukan lebih sedikit dibandingkan dengan kebanyakan makanan yang kaya karbohidrat. Jadi, kacang merah dapat menjadi makanan penting, khususnya bagi mereka yang menderita diabetes dan orang yang berisiko tinggi mengidap diabetes.

So, tak kisah la dengan apa menu yang anda makan asalkan kacang merah tidak ditinggalkan. walau roti berintikan kacang merah sekali pun. huhuuh!

P/s : Teringat pula permainan 'Ais Kacang' yang selaluku main sewaktu kecil =p



0 Comments? ♥ ;):