Sunday, January 16, 2011

Insafi diri, Fikir sejenak


Assalamualaikum wbt bloggers,

Di saat kita girang ketawa..
Pernahkah kamu terpikir akan mereka yang dilanda kesedihan?

Di saat kita senang...
Pernahkah kamu terpikir akan mereka yang susah?

Sesekali fikirkanlah..

Kerana mereka layak untuk mendapat kebahagiaan..
Mereka layak untuk mendapat kesenangan..

Mengapa kita tidak pernah langsung ambil perduli akan mereka?

Di saat kita senang... rupanya ada lagi yang lebih susah dari kita.

Pernahkah anda terfikir!?

Sebelum kita senang... ada insan cuba membantu kita. Ye! ada yang berjaya atas usaha mereka sendiri untuk menjadi senang. Sesekali fikirlah kepada mereka yang susah.

Cuba anda fikir pula apabila nikmat kesenangan itu ditarik balik oleh ALLAH?

Kesenangan itu hanya sementara..
Bukan untuk selama-lamanya..

Firman Allah yang bermaksud : "Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar." (Surah Fussilat:51)

Maka.. Fikir-fikirkanlah...


4 Comments? ♥ ;):

d_tieah said...

Erm..
Betul tu..
Kalo nak sedekah pun lbg elok kite sedekat kat sanak saudara dulu kan..
Tp msyrkt kite skrg ni aku tgk bile dh kaya lupe trus sanak saudara yg miskin..
Tak semua segelintir..

zOeY zAu YaH said...

nice entry =)

Nasuha Salleh said...

ape2 pon..sentiasa lah bersyukur dgn ape yg kte dah miliki skrg ne =))
My Recent Post: Geo Lens Superb Untuk Mata

Gayahspears said...

bersyukurlah dgn apa yg kita miliki...