Thursday, November 17, 2011

Kekuatan Diri.

Assalamualaikum wbt,

Ada orang kata, 'jangan bergantung kekuatan kepada orang lain'.

Memang betullah kenyataan di atas. Kita kena berusaha atas tangan dan kaki sendiri. Jangan mengharap semuanya akan terjadi dengan sendiri tanpa sedikit usaha pun yang dikeluarkan.

Tapi kalau ada orang mengambil ayat di atas sebagai alasan untuk dia tidak memerlukan orang lain dalam hidupnya, maka saya andaikan begini, bagaimana kalau tiada orang lain dalam dunia ini, hanya ada dirinya sendiri. Akan kuatkah dia nanti dalam hidup. Dan apa kejadian hidupnya nanti?

Kekuatan kita itu memang asalnya dari ALLAH SWT. Dan selalunya, kekuatan yang datangnya dari ALLAH SWT itu juga ada pada diri orang lain.

Eh, macam mana tu?

Kita terinspirasi dengan tingkah laku, dengan perwatakan, dengan kebaikan lisan, dengan kesabaran dan dengan kepercayaan orang lain terhadap kita.

Janganlah tipu diri sendiri. Kadang-kadang memandang seseorang yang tabah dalam hidupnya memberi kita sebuah kekuatan. Contoh terdekat, dengan mengingati atau memandang wajah kedua orang tua dan sahabat handai kita akan menjadi kuat!

maka terserap semangat dalam diri.

Jangan sombong. Kita ini diciptakan dengan berbangsa-bangsa dan dari pelusuk negara. Dan tidak ALLAH ciptakan para manusia itu untuk hidup sendiri-sendiri.

Semuanya saling melengkapi, right? ;)

Thanks dan credit Blog cinta ilahi kerna serba sedikit membuka minda.


0 Comments? ♥ ;):