Tuesday, December 20, 2011

#5 Trip to Vietnam - Shopping Place


Assalamualaikum wbt,

Sambungan cerita seterusnya,
Selalunya orang datang ke Vietnam tujuan dia hanya satu iaitu shopping. Kerana ada dua tempat shopping ni memang murah-murah..

1st tempat tu adalah Benh Than Market.. kat sini kita boleh dapat barang dengan harga yang kita tak jangka leh dapat. Kalau harga barang tu mahal, kita boleh mintak murah... tawar la berapa harga you all mahukan, insyaALLAH boleh dapat. Tapi make sure you all beli barang tu dengan kuantiti yang banyak then tawar la murah macam mana pun insyaALLAH boleh dapat.


2nd tempat ni Night Market. Dia sama je dengan Benh Than market. Benh Than market buka dari 8 pagi sampai 5 ptg. Night Market buka malam.. Bersebelahan dengan Benh Than je.. Then saya telah membuat kajian orang yang jual di Benh Than dan Night market adalah orang sama.. Tak semua la.. cuba beberapa kerat je yang bekerja di Benh Than keluar kerja pada sebelah malam pula..

Kebanyakkan foreigner keluar beli barang dekat sini.. Kalau nak tawar hanya mengeluarkan kalkulator sahaja. Orang vietnam tak macam China. Apa yang saya boleh comparekan orang di Vietnam tak maki sangat pembeli kalau pembeli tu tak jadi beli. Itu secara pemerhatian saya la. Tak tahu la layanan orang lain macam mana. Kalau di China memang kena maki + marah if kita tak beli barang dia walau dah tawar dengan harga yang dia sendiri tetapkan. Bukan apa kadang-kadang apa harga kita nak dia tak setuju.. nak kata business tak maju.. banyak sangat orang beli di kedai dia.. mana mungkin tak laku.. :) Saya faham orang berbusiness ni macam mana.. 1st kena tetapkan harga tinggi then kalau customers tak setuju kena ikut kata customers.. kalau tak customer lari. ^^



0 Comments? ♥ ;):