Wednesday, April 4, 2012

Apabila menutup untuk mendedahkan

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Assalamualaikum wbt, 

Rasanya sudah beberapa bulan tidak menulis disini.. Hari ni rasa terbit dihati buat entri untuk berkongsi pengalaman, nasihat mungkin sedikit teguran buat rakan-rakan terutamanya perempuan. Banyak dah saya perhatikan tingkah laku  dan juga perangai.. mungkin ada yang sedar, tak sedar dan separuh sedar. Kita ni nak tegur takut terkecil hati. Salahkah seorang kawan menegur rakannya demi kebaikkan? Hmm.. Sedikit perkongsian dari saya buat  wanita Muslimah disana.. insyaALLAH, moga manfaat.

Jika hadiah yang dibalut kemas itu pasti dapat menarik perhatian ramai orang untuk mendapatkannya. Biarpun orang tidak tahu apakah isi kandungan disebalik kotak yang ditutup itu, ia tampak lebih istimewa hanya kerana tertutup rapi dan kemas. Bila kita lihat hadiah yang tertutup kemas itu pasti sangat berharga dan ada sesuatu yang tersembunyi disebalik hadiah itu. Tak semestinya ia menyembunyikan kecacatan, tetapi ia mahu dilindungi daripada terlalu dipandang oleh orang ramai. Ia sesuatu yang berharga mungkin :)

Berbeza dengan makanan tidak tertutup, kalau kita lihat kedai yang meletakkan makanan yang terdedah dan terbuka pasti ramai yang menyangka ia tidak bersih seperti dihingapi lalat dan debu.

Banyak dah saya lihat rakan-rakan berpakaian tapi tidak menutup aurat. Walaupun ada yang kata :

"Apalah guna bertudung kalau perangai masih jahat"
"Aku Ikhlas pakai begini. Kalau bertudung hanya untuk hipokrit, lebih baik tak payah pakai. Aku nak jadi diri aku yang sebenar, bukan pakai lain tetapi perangai lain"
"Walaupun aku tidak bertudung, aku tetap solat dan berpuasa. Hati aku lebih baik daripada wanita yang bertudung, tetapi berpura-pura baik"
"Aku tutup aurat ke tak itu urusan aku dengan ALLAH. yang penting aku tidak ganggu sesiapa"
"Aku tak sampai seru lagi nak tutup aurat. tengok la nanti aku akan berubah perlahan-lahan takkan nak berubah secara drastik pulak."

Logik ke dengan jawapan dan alasan mereka tu? semua itu hanya tipu daya syaitan saja.. Soal prinsip dan peribadi mesti dipisahkan. Hukum ALLAH adalah wajib, itu prinsip. Fikir dulu sebelum membidas kata-kata yang hanya tipu daya syaitan tu..

Apa yang penting disini satu pesanan khas untuk rakan muslimah, tutuplah aurat semoga pintu syurga terbuka buat kita. Benarlah, menjadikan sesuatu itu sebagai tatapan umum dan terbuka sebenarnya membuka ruang kepada orang yang berhasad dan dengki untuk menghancurkannya. Jangan biarkan ia terbuka, kelak akan mudarat kepada diri sendiri. Wallahualam.. 

Disini disertakan video untuk tatapan umum.. 
Ustaz Don Daniyal - 4 Syarat bertudung mengikut Islam



Dapatkan Majalah Solusi Isu 41. :)


2 Comments? ♥ ;):

Tetem said...

I like :)
Bertudung itu wajib, pakailah walau tak ikhlas.
:)

Cik Kyla said...

Tetem : InsyaALLAH lama2 mereka sedar dan akan lakukan dgn ikhlas :)